Marketingautomatisering is cloudgebaseerde software waarmee bedrijven marketingprocessen kunnen automatiseren. Marketing automation kan helpen tijd en geld te besparen door e-mailmarketing, campagnes op sociale media en gerichte advertenties te automatiseren.
Er is de laatste jaren een enorme stijging te zien in lokaal zoekgedrag. En Google laat bovenaan de zoekresultaten winkel- en bedrijfslocaties in de buurt zien. Dat biedt kansen.
Business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C) bedrijven kunnen beide profiteren van deze marketing technologie. Met het gebruik van Marketing Automation kunnen bedrijven hun marketingmateriaal up-to-date houden en de juiste campagnes uitrollen die de verkoop stimuleert en de betrokkenheid verhoogt.
B2C-bedrijven hebben het meest te winnen bij Marketing Automation omdat ze grotere segmenten van hun klanten kunnen bereiken met gepersonaliseerde berichten. In het verleden stuurden B2C-bedrijven met regelmatige tussenpozen dezelfde informatie naar al hun klanten, wat in het beste geval een marginaal rendement opleverde en in het slechtste geval trouwe klanten verliezen vanwege niet relevante informatie.
Marketing Automation is het proces waarmee u met uw klanten kunt communiceren op het moment dat het voor de klant het meest logisch is.
Marketing Automation kan op verschillende manieren worden ingezet, van e-mailmarketing tot contentmarketing. Marketing afdelingen worden geholpen met gedetailleerde analyses en het geeft de sales afdeling extra ondersteuning om de verkoop te stimuleren, nieuwe klanten aan te trekken en mogelijke risico's te minimaliseren. Met zoveel voordelen op het gebied van Marketing Automation is het geen verrassing dat bedrijfseigenaren het willen implementeren om de bedrijfsproductiviteit te maximaliseren.
Marketing Automation is het proces waarmee u met uw klanten kunt communiceren op het moment dat het voor de klant het meest logisch is. Het stelt u in staat om efficiënter en gerichter in contact te komen. Er zijn veel voordelen te behalen met Marketing Automation zoals het helpen voorspellen en vormgeven van consumentengedrag en het verbeteren van klantervaring met gepersonaliseerde campagnes.
Customer Data Platform
Verzamelen van klantprofielen met gegevens van externe en interne bronnen via het customer data platform (CDP).
Campagnestatistieken
Inzicht in bereik, betrokkenheid en aantal vertoningen van e-mailcampagnes en advertentiecampagnes op alle platforms en -kanalen. Eenmaal verwerkt combineert een CDP alle gegevens om geïndividualiseerde klantprofielen toegankelijk te maken. Klantervaringen te verbeteren om groeimogelijkheden te identificeren.
Lead generatie
Bedrijven die automatiseringssoftware gebruiken, kunnen tweemaal zoveel leads genereren als bedrijven die standaard e-mailsoftware gebruiken. Communicatie via Marketing Automation is dan ook twee keer zo effectief. Marketing- en verkoopteams zijn hierdoor beter in staat om efficiënter samen te werken en warme leads te genereren. Een leadscoresysteem kwalificeert de binnengekomen leads en hoe ontvankelijk ze zijn voor een verkoopgesprek.
Dynamische content
Een van de grootste voordelen van Marketing Automation is de mogelijkheid om gepersonaliseerde en dynamische content te genereren en te verspreiden. Marketing automatisering maakt het opzetten van dergelijke gepersonaliseerde workflows niet alleen eenvoudig, het levert ook ongelooflijke resultaten op. Interacties van een koper via de website van uw bedrijf of via sociale media en e-mails leveren doorgaans een veel hogere respons. Bedrijven die dit soort dynamische inhoud gebruiken ervaren meestal een aanzienlijke omzetstijging.
Tevreden klanten
Het maakt niet uit of u een B2B- of B2C-bedrijf bent, alles draait om het tevredenstellen van uw klanten. Tevreden klanten zijn de sleutel tot groei en winstgevendheid binnen uw organisatie. Marketing automatisering dient als geen een ander middel om dat voor u te doen. Upselling en cross-selling hebben één doel tijdens de online aankoop van uw bestaande klanten. Wanneer u gerichte aanbiedingen gaat doen aan bestaande klanten is dit de ideale manier om klanten blij te maken en tevreden te houden.
Omzetgroei
Marketing automatisering geeft een boost aan uw productiviteit, kosten efficiëntie, lead generatie en klanttevredenheid. Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven hierdoor vaak een sterke omzetgroei ervaren. Een ruime meerderheid van de marketeers zegt dat Marketing Automation de omzet verhoogt en ruim 75 procent van de bedrijven die Marketing Automatision implementeren zien een positieve ROI van de marketinginspanningen.
Toepassingen & Aanpak Marketing Automation
Waar kan je Marketing Automation toepassen en hoe pak je het aan?
Lees verder