Local marketing, een term die je vast vaker eerder hebt gehoord, of tegen bent gekomen, maar wat is het nou precies en waarom zou jij het moeten toepassen? In dit artikel zullen deze vragen beantwoord worden en zullen er een aantal voorbeelden worden gegeven voor specifieke branches.
Local marketing is een veelomvattend begrip, waarbij veel verschillende takken van sport komen kijken. Wat in de loop der jaren alleen maar verder gegroeid is qua mogelijkheden, want denk maar terug aan de tijd van voor het internet. Het opzoeken van een bedrijf in de telefoon- of goudengids, dit was ook al een vorm van local marketing. Vandaag de dag komt er iets meer bij kijken dan een vermelding in de telefoongids, je zou kunnen zeggen dat we op local marketing 2.0 zitten.
Maar wat is het nou precies? Als ik local marketing zou beschrijven in een (lange) zin: local marketing is een strategie waarmee je mensen bereikt via organische/betaalde (zoek)resultaten die zich ofwel bevinden in een straal rondom een fysieke locatie (vb. 1), ofwel op zoek zijn naar iets binnen een straal van een fysieke locatie (vb. 2).
Ik zal dit even vertalen naar twee voorbeelden:
Hopelijk geven bovenstaande voorbeelden wel al enigszins aan wat het belang is van het inzetten en optimaliseren voor local marketing. Maar als je nog niet helemaal overtuigd bent, hierbij nog een aantal statistieken die aangeven waarom het van belang is voor jouw bedrijf om gebruik te maken / te optimaliseren voor local search:
Zoals uit de bovenstaande statistieken naar voren komt is local marketing van groot belang, en dat geldt voor een breed scala aan bedrijven. Doordat men steeds meer bezig is met het hier en nu, en er steeds meer van uitgaat toegang te hebben tot alle informatie die ze nodig hebben, is het voor bedrijven belangrijk dan ooit om lokaal aanwezig te zijn met de juiste informatie/content. Om dit wat helderder te maken zal ik hieronder een aantal voorbeelden geven waarbij het lokaal aanwezig zijn van groot belang is.
Horeca
Na een dagje shoppen of sightseeing in Amsterdam wil iemand nog even een hapje eten. Maar diegene heeft geen zin om nog uren op te zoek te gaan naar een restaurant, en zal dus geneigd zijn om de telefoon te pakken en te zoeken naar een restaurant in de buurt.
Door lokaal goed zichtbaar en aanwezig te zijn zal jouw restaurant als één van de eerste restaurants in Google naar boven komen. De zoeker kan hierdoor in één opslag zien waar jouw restaurant zich bevindt, hoeveel reviewsterren jouw restaurant heeft behaald en wat voor gerechten er worden geserveerd. (zie afbeelding rechts) Wanneer de zoeker doorklikt op één van de restaurants kunnen zij door middel van knoppen direct de website bezoeken, het restaurant bellen of een routebeschrijving krijgen.
Op deze manier wordt het belang van lokaal aanwezig zijn van een restaurant, maar ook andere horeca onderneming, nog maar eens benadrukt.
Dienstverlening
Iemand komt erachter dat hij of zij een lekkage heeft in de badkamer. Zoals algemeen bekend is kan een lekkage snel voor meer schade zorgen. Er moet dus vlug een loodgieter gevonden worden die kan helpen om grotere zorgen te voorkomen. Via de telefoon wordt er gezocht naar een loodgieter in de buurt.
Het is als loodgietersbedrijf op zo’n moment belangrijk dat jij lokaal goed aanwezig bent. Net als bij de horeca zal jouw bedrijf getoond worden in combinatie met de locatie van jouw onderneming en reviewsterren. Zoals te zien is in de afbeelding (rechts), gaat deze vertoning ook gepaard met een belknop waardoor klanten direct contact op kunnen nemen ten tijden van een noodgeval.
Het is dus voor de zoeker in één oogopslag en handeling mogelijk om een loodgieter te vinden en contact op te nemen. Lokaal aanwezig zijn is daarom van essentieel belang voor iedere dienstverlener.
Retail
Na het passen van acht paar hardloopschoenen, komt iemand tot de conclusie dat de desbetreffende sportzaak de perfecte hardloopschoen helaas niet heeft. Er zal opzoek moeten worden gegaan naar een andere sportzaak het liefst een beetje in de buurt. De meest voor de hand liggende optie is dat er via een mobiel wordt gezocht naar een winkel met hardloopschoenen in de buurt.
Ook in dit geval ziet men in één oogopslag de locatie, de reviewsterren en een afbeelding van de winkel of van haar producten. Wat in dit voorbeeld het belang van local search extra benadrukt is dat je kan zien dat het bovenste resultaat een lagere reviewscore heeft dan het tweede resultaat. Wat opvalt aan de drie resultaten is dat het bovenste resultaat (de meest relevante winkel) de enige sportwinkel is die de plaatsnaam, in dit geval Eindhoven, in de naam heeft zitten.
Doordat de mobiele telefoon steeds belangrijker wordt in ons leven zie ik ook een grote verandering in het zoekgedrag op internet. Met het geven van deze voorbeelden heb ik geprobeerd te laten zien hoe deze verandering invloed heeft op verschillende branches en onderneming. Het is dan ook aan deze ondernemingen om in te spelen op dit veranderende zoekgedrag. Eén van de belangrijkste factoren hierbij is het toepassen van local marketing. Het is dé manier om antwoord te geven op het steeds impulsievere en lokaal georiënteerde zoekgedrag van de klant.
Belangrijk om te beseffen is dat het inzetten en optimaliseren van local marketing een traject is over een langere periode. Het vergt een goed uitgestippelde strategie met verschillende fases. Het is nu dan ook, ondanks de coronapandemie en de bijkomende maatregelen, het moment om een start te maken het implementeren van local marketing in jou marketing strategie. Op deze manier heb je de tijd om jouw strategie en local marketing te optimaliseren zodat jij vooraan staat wanneer de maatregelen worden opgeheven.
Heb jij na het lezen van dit artikel het gevoel dat local marketing mist binnen jouw strategie, of heb je hulp nodig bij het opzetten en optimaliseren van jouw local marketing campagnes? Neem dan gerust contact met ons op!