Een half jaar nadat de nieuwe versie van Google Analytics uit bèta is, valt het op dat nog betrekkelijk weinig bedrijven verder zijn dan een basis implementatie hiervan. Kort na de introductie, stroomden de vragen van klanten binnen welke meerwaarde deze nieuwe versie biedt. Maar de voordelen zijn niet direct evident:
Afhankelijk van het bedrijf kan dat zeker de moeite waard zijn. In onze ogen is het belangrijkste pluspunt van GA4 de integratie met BigQuery, Google's Cloud Data Warehouse. GA4 biedt de mogelijkheid verzamelde data automatisch te exporteren naar BigQuery. Deze functionaliteit was al beschikbaar voor de premium versie van Universal Analytics. Maar daarvoor moest je diep in je buidel tasten. Nu is deze functionaliteit bijna kosteloos beschikbaar voor het grote publiek (er zijn geen andere kosten aan verbonden dan de kosten van het gebruik en de opslag in BigQuery).
Een paar voorbeelden van voordelen van toegang tot de rauwe data in BigQuery:
Het is zeker de moeite waard om GA4 te installeren. Maar dan bij voorkeur parallel met je oude Universal Analytics profiel. Implementatie van de basis tags is redelijk eenvoudig. Maar een meer complete implementatie kost meer tijd en ook kennis. Het is voor GA4 nog belangrijker dan bij de voorgaande versie niet hals over kop te werk te gaan maar eerst een duidelijk plan te maken. Het kan raadzaam zijn hiervoor externe hulp in te schakelen.
Google lijkt zich bij ontwikkeling van GA4 te hebben gericht op bedrijven die al wat verder zijn qua 'data maturity'. De bakker om de hoek zal vermoedelijk niet direct de voordelen plukken van de nieuwe versie van Google Analytics. Maar voor bedrijven die verder willen groeien maar voor wie de Premium editie net iets te kostbaar was, kan GA4 een uitkomst bieden.