De ongekende groei die social media de afgelopen decennia heeft doorgemaakt heeft ertoe geleid dat we dit tegenwoordig niet meer weg kunnen denken uit onze samenleving. De platformen volgen elkaar in rap tempo op en het aantal gebruikers neemt met de dag toe. De opkomst van de verschillende social media platformen heeft een enorme impact gehad op de marketing wereld en een vaste waarde geworden in ieder marketing strategie.
Gemiddeld besteedt de Nederlander 97 minuten per dag aan social media. Dit betekent dat de gemiddelde Nederlander bijna 25 dagen per jaar aan social media besteedt. De invloed van social media op ons dagelijks leven is dus van enorme omvang. Mede door corona is de stijgende trend in het social media gebruik wederom voortgezet. De onderstaande grafiek geeft inzicht in het aantal gebruikers en de groei hiervan over de afgelopen jaren per platform. TikTok was vorig jaar de grote winnaar en zag het aantal gebruikers van de app maar liefst 2,5 keer zo groot worden in 2020.
Over het algemeen zien alle platformen een stijging in het aantal gebruikers. Facebook en YouTube blijken redelijk stabiel en zien het gebruik gelijk blijven aan dat van 2020. Snapchat is de grote uitzondering en ziet zijn gebruikers afnemen van 2,7 miljoen naar 2,6 miljoen. In totaal zijn er nu 13,7 miljoen Nederlanders van boven de 15 jaar en ouder die actief zijn op social media. In 2020 waren dit er nog 13,5 miljoen en in 2019 waren dit er 13,3 miljoen.
Het zijn voornamelijk de jongeren die ervoor hebben gezorgd dat het social media gebruik is toegenomen het afgelopen jaar. Per dag zitten zij ruim een kwartier langer op de socials ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee komen ze op een totaal van 160 minuten dat zij per dag spenderen aan social media.
Naast het feit dat er meer mensen gebruik maken van social media, is het dagelijkse gebruik ook flink toegenomen. Afgelopen jaar is het gebruik van alle grote social media platformen in Nederland gestegen. Wederom is TikTok de grootste stijger met een toename van 550.000 dagelijkse gebruikers (+197%). Het concern Facebook voert de lijst met dagelijkse gebruikers aan met maar liefst drie platformen: WhatsApp, Facebook en Instagram. Zowel in absolute aantallen als in percentages van het totaal aantal gebruikers vormen zij de top 3.
Opvallend zijn de stijgingen in het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn en Pinterest. Door de specifiekere gebruikswijze van deze platformen is het niet geheel onverklaarbaar dat zij, procentueel gezien, minder dagelijks gebruikers hebben dan de platformen die meer algemeen gebruikt kunnen worden zoals Facebook en Instagram. LinkedIn werkt al jaren aan zijn sociale features (hashtags, blogs, verbeterde tijdlijn, en dergelijke) en dat lijkt het afgelopen jaar zijn vruchten te hebben afgeworpen. Naast een stijging van 6% in het aantal gebruikers is het aantal dagelijkse gebruikers toegenomen met maar liefst 39%.
Pinterest lijkt te hebben geprofiteerd van de coronacrisis. Het platform dat wordt gebruikt ter inspiratie voor bijvoorbeeld de inrichting van huizen, heeft tijdens de pandemie zijn dagelijkse gebruikers zien toenemen met 24%. Doordat veel mensen het afgelopen jaar vanuit huis moesten gaan werken en men vaker thuis zat is er een toename geweest in onder andere het aantal verbouwingen, en was er een groeiende interesse in kookartikelen en recepten. In beide gevallen kan Pinterest een grote bron van inspiratie zijn en het is dus niet vreemd dat het platform afgelopen jaar deze groei heeft doorgemaakt.
Wat hebben deze cijfers ons nou eigenlijk te bieden met het oog op de toekomst? Allereerst bevestigen de cijfers natuurlijk dat social media een enorm grote rol speelt in onze samenleving. Met meer dan 13 miljoen gebruikers die bemiddeld 97 minuten per dag besteden aan social media zijn de verschillende platformen een enorm belangrijk middel geworden in het bereiken van potentiële klanten. De cijfers bevestigen dit verhaal niet alleen, maar laten ook zien dat de invloed van social media nog steeds aan het groeien is. Voornamelijk de toename in het aantal dagelijkse gebruikers ondersteunt deze bevinding. Nederlanders hebben steeds meer contactmomenten met social media wat ondernemers en marketeers meer mogelijkheden biedt om vaker aanwezig te zijn tijdens de klantreis van potentiële klanten.
Dat het gebruik en het aantal gebruikers toeneemt wil niet zeggen dat iedere doelgroep zich op ieder platform bevindt of dat gebruikers op ieder platform zitten te wachten op jouw boodschap. De cijfers zijn daarom handvatten die gebruikt kunnen worden in het onderzoek naar jouw doelgroep. Op welk platform bevinden zij zich? Op welk platform worden relevante thema’s besproken? Welke content moet ik inzetten? De gegevens kunnen jou helpen bij het beantwoorden van deze vragen.
Hopelijk vond je het een interessant artikel en heeft het je wat inzicht kunnen geven in het social sedia gebruik in Nederland. Wil je weten hoe jij social sedia kan integreren in jouw marketingstrategie? Of welke platforms inzetbaar zijn voor jouw onderneming? Neem dan gerust contact met ons op.