Social media: Facebook trends en ontwikkelingen in beeld

01 april 2021 ,

De belangrijkste trends en ontwikkelingen van Facebook

In de afgelopen weken zijn er artikelen geplaatst die gericht zijn op het inzetten en opnemen van Facebook binnen jouw marketing strategie. Vandaag zullen er een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen die spelen omtrent Facebook worden behandeld. Het doel hierbij is dat jij na afloop van het lezen beter inzicht hebt in de mogelijkheden waar je eventueel op kan inspelen.

Facebook nog steeds bovenaan

Facebook staat nog steeds bovenaan in het lijstje van meest gebruikte social media platformen in de wereld

Socialmediaactievegebruikers

In Nederland staat WhatsApp bovenaan, maar Facebook staat de tweede plaats, met alleen YouTube wat enigszins in de buurt komt qua gebruikers.

Graph 3

Door de vele gebruikers, ook verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën, heb je als bedrijf bijna altijd wel de mogelijkheid om jouw doelgroep bereiken.

Mobiel adverteren

Je zal de term mobile first waarschijnlijk al vele malen zijn tegengekomen, de explosieve stijging van het mobiele gebruik is namelijk van belang voor alle marketing kanalen. Google hamert niet voor niks al jaren op het belang van mobile first.

Mobielefacebookgebruikers

Mobile first geldt ook voor Facebook, want maar liefst 79,9% van alle Facebook gebruikers komt alleen op het platform via een mobiel apparaat. Als je dan kijkt naar het aantal gebruikers wat alleen op de app via desktop komt is dat maar 1,7%.

Wanneer je gaat adverteren op Facebook dan is dit ook een belangrijk punt om in het achterhoofd te houden bij het creëren van jouw creatives. Dit wordt bevestigd door onderzoek van Facebook.

Facebookvideo

Bij het maken van een videoadvertentie is het dus van belang om rekening te houden met het feit dat veel van de gebruikers de video op een mobiel apparaat zullen bekijken.

Men is visueel ingesteld

Over videoadvertenties gesproken, uit onderzoek van Facebook blijkt dat men het meest wordt aangespoord tot aankoop door middel van een video advertentie.

Facebookvideoshopping

Video advertenties zijn een belangrijk onderdeel in de klantreis van de consument, waarbij video instrumenteel kan zijn om iemand van de consideration fase naar de purchase fase te krijgen. Zo blijkt ook uit een onderzoek van Brightcove in 2016.

Facebookbrandedvideo

Dit wil niet zeggen dat bijna de helft van de ondervraagde na het zien van een branded video een aankoop hebben gedaan, maar alsnog is het een hoog percentage wat tijdens het aankoop proces een video hebben gezien en vervolgens in een later stadium zijn geconverteerd.

Zo zijn er nog genoeg statistieken die aantonen dat video een zeer belangrijk onderdeel is om op te nemen binnen jouw Facebook strategie. Ben je van plan om videoadvertenties te gaan plaatsen, houd er dan rekening mee dat meer dan 80% video’s bekijkt zonder geluid.

Ook voor kleine bedrijven

Zoals gezegd heeft Facebook miljoenen gebruikers in Nederland, door de vele targeting mogelijkheden is het een marketingkanaal wat zowel geschikt is voor de grote als de kleine bedrijven. Mede door de pandemie is in de laatste 12 maanden het aantal kleine bedrijven op Facebook gestegen van 90 miljoen naar 140 miljoen.

Groeikleinebedrijven

Een van de gevolgen van de pandemie, is dat er een sterk gevoel is ontstaan onder de consument om lokale bedrijven te helpen. Zo ontstond op Facebook de hashtag #SupportLocal.

Facebooksupportlocal

Dit ligt in lijn met de trend dat lokaal zoekverkeer in het algemeen enorm is gestegen in de afgelopen jaren.

Facebooklocalbusiness

Door het toenemende gebruik van kleine bedrijven is Facebook zich ervan bewust geworden dat hier ook andere behoeften liggen. Zo kun je sinds enige tijd geautomatiseerde advertenties toevoegen, een agenda toevoegen voor het maken van een afspraak en zijn er bewerkingsmogelijkheden toegevoegd voor videobewerking.

Dit jaar zullen er wederom nieuwe mogelijkheden worden geïntroduceerd, hierbij zal de focus liggen op het gemak voor de consument om aankopen te doen. Maar ook zullen er meer automatisering opties worden ontwikkeld voor het maken en beheren van advertenties.

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen zodat je bijtijds kunt inspelen op eventuele mogelijkheden die zich voordoen. Doe jij dit dan heb je een grote kans dat je jouw concurrentie een stapje voor blijft!

Houd ons blog in de gaten voor tips, tricks en nieuws uit de marketingwereld.

Heb jij nog vragen of wil je hulp bij het opzetten / optimaliseren van jouw campagnes neem dan contact met ons op!