Zoals je in ons vorige artikel hebt kunnen lezen is Facebook het grootste sociale media platform binnen Nederland. Door Facebook als marketing instrument op de juiste manier in te zetten kun je als bedrijf hier veel voordeel uit halen.
Je hebt misschien voorbij zien komen dat social media campagnes veel geld kosten en weinig opleveren. Of dat Facebook er niet meer toe doet met de opkomst en groei van overige platformen zoals TikTok en Instagram.
In dit artikel 8 redenen waarom jij Facebook wel moet opnemen binnen jouw marketingstrategie.
Als je voorgaand artikel hebt gelezen dan zul je al op de hoogte zijn, maar Facebook heeft een enorm aantal gebruikers. Het gebruikersaantal ligt hoger dan dat van YouTube en enig ander social media platform. Dit geldt zowel voor Nederland als over de hele wereld, onderzoek van Statista laat zien dat Facebook het meeste actieve gebruikers heeft wereldwijd.
Facebook heeft maar liefst meer dan 2,7 miljard actieve gebruikers. Als je deze actieve gebruikers onderverdeeld in man/vrouw en leeftijdscategorieën, dan kom je op de volgende gegevens uit.
Het bereik van Facebook is dus niet alleen zeer groot, maar omvat ook vele verschillende demografische groepen. Dit wil zeggen dat ongeacht je bedrijf de kans zeer groot is dat ook jouw doelgroep zich bevindt op Facebook.
Er wordt vaak gedacht dat adverteren via Facebook alleen geschikt is voor de B2C markt, maar dit is in veel gevallen niet het geval. Volgens onderzoek blijkt dat de mensen die de beslissingen maken binnen een bedrijf 74% meer tijd spenderen op het platform dan de gemiddelde gebruiker. Dus bij het inzetten van de juiste ad creatives en targeting liggen er zeker kansen om succes te behalen binnen de B2B omgeving.
Het opnemen van een remarketing campagne is een manier om enigszins laag in kosten te blijven, maar wel top of mind te blijven bij de gebruiker. Maar wil je nieuwe potentiële klanten gaan bereiken, dan kun je bij het opzetten van een campagne gebruik maken van de volgende segmenten die meer in lijn liggen van de B2B markt:
Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een “look-a-like” doelgroep aan te maken op basis van bijvoorbeeld een klantenbestand, websitebezoekers of mensen die jouw Facebook pagina leuk vinden.
Facebook is een van de weinige platformen waarbij je (succesvol) de doelgroep gedurende de hele customer journey kan bereiken. Dit komt door de verschillende opties voor het maken van advertenties, de vele targeting opties en de mogelijkheden voor het doormeten.
Facebook maakt onderscheid tussen drie fases in de funnel:
Deze fases bestaan uit verschillende doelstellingen, zo kun je als bedrijf voor elke campagne een passende doestellingen bepalen. Bij deze doelstellingen passen dan weer verschillende advertentietypen.
Wil je als bedrijf awareness creëren dan zijn de volgende advertentietypen interessant om in te zetten:
Deze advertenties zijn zeer visueel georiënteerd, het doel is om interesse te wekken bij de gebruiker en te motiveren om verder onderzoek te doen (eventueel op een later moment) naar jouw merk. Op deze manier zullen gebruikers die niet geïnteresseerd zijn ook niet klikken op de advertentie. De boodschap hoeft dus nog niet geladen te zijn met veel productvoordelen, dit komt in een volgend stadium.
Voor campagnes die worden opgezet voor de consideration fase zijn er zes doelstellingen:
Bovenstaande doelstellingen zijn erop gericht om de gebruiker verder te informeren over jouw bedrijf. Het is de bedoeling dat ze met de boodschap/informatie die zij krijgen verder warm worden gemaakt om in een later stadium te gaan converteren.
Tot slot wil je binnen Facebook jouw doelgroep bereiken wanneer zij het punt bereikt hebben dat zij gereed zijn om te converteren. Hierbij kun je de advertenties insteken met het doel om de gebruiker jouw fysieke locatie te laten bezoeken, een transactie te doen via de webshop catalogus of te converteren (op een doel wat jij hebt ingesteld).
Al deze mogelijkheden maken het dat Facebook een platform is wat je kunt inzetten binnen je marketingmix om de totale funnel te bereiken.
Zoals al eerder genoemd heeft Facebook veel mogelijkheden betreffende targeting opties, hierbij moet ik wel zeggen dat sommige andere platformen soortgelijke opties bieden. Maar het verschil is dat Facebook redelijk transparant is en veel inzichten biedt in de verschillende segmenten.
Bij het targeten van jouw doelgroep kun je bijvoorbeeld kiezen om:
Op sommige andere platformen zijn deze opties er ook, maar wordt er vervolgens automatisch geoptimaliseerd om te kijken of er andere mogelijkheden zijn.
In beide gevallen kunnen de campagnes werken. Alleen binnen Facebook krijg je inzichten in de verschillende segmenten, met deze inzichten kun je vervolgens verder jouw campagnes gaan optimaliseren.
Het is ondertussen al een paar keer naar voren gekomen, de targeting opties binnen Facebook zijn uitgebreid. De mogelijkheden gaan een stuk verder dan targeten op demografische gegevens. Voor het bereiken van jouw doelgroep is dit positief, want demografische gegevens zeggen wel iets, maar natuurlijk lang niet alles.
Naast targeten op demografische gegevens kun je ook op interesses en gedrag targeten, waaronder hobbies en activiteiten, verschillende categorieën m.b.t tot entertainment, eten & drinken, technologie en nog veel meer.
Een andere mogelijkheid is om geïnteresseerde gebruikers van je concurrentie te bereiken. Het is niet mogelijk om specifiek de fans van een concurrent te targeten, maar het is mogelijk om gebruikers te targeten die hebben aangegeven dat zij interesse hebben in een bepaald merk.
Je kunt hiervoor een aangepaste doelgroep voor creëren waarin je een samenstelling maakt van gebruikers die interesse hebben getoond in 20 bekende bedrijven die in lijn liggen met jouw bedrijf.
Facebook behoort tot de top van de social media platformen met betrekking tot de verschillende mogelijkheden die het platform biedt om advertenties te maken. Door de keuzes die je hebt kun je verschillende advertenties inzetten voor verschillende punten binnen de funnel.
Facebook heeft de advertentiemogelijkheden opgedeeld in vier categorieën:
Zo goed als alle ad creatives hebben ruimte voor tekst en een visueel element zodat je de ruimte hebt om jouw bedrijf te beschrijven en te tonen aan de gebruiker.
Gesponsorde berichten zijn ook de moeite waard, zeker als je gebruikers toestaat om een bericht te plaatsen op jouw pagina. Je promoot namelijk een zelf geselecteerd bericht aan een zelfgekozen doelgroep. Hierbij kun je je voorstellen dat wanneer huidige klanten een mooi bericht hebben geplaatst op jouw pagina, dit bij potentiële klanten erg goed kan werken. Zij zien namelijk een organisch tot stand gekomen bericht met een positieve boodschap.
Het is misschien logisch, maar het is van belang voor het analyseren en optimaliseren van je campagnes, binnen Facebook kan je rapportages opstellen aan de hand van een uitgebreide set van statistieken. Er zit hier en daar wel wat verschil in de statistieken die je kan toevoegen o.b.v. de soort advertentie die je inzet. Waaronder acties binnen Facebook (bereik en klikken) en buiten Facebook (conversie en omzet)
De enige vereiste hiervoor is het installeren van een Facebook pixel op je eigen website. Je zou eventueel de basis conversie statistieken ook aan de hand van andere tracking software kunnen binnenhalen, maar voor het optimaliseren van de campagnes maakt Facebook zelf gebruik van de pixel. Zonder deze pixel zal het algoritme van Facebook zich niet verder in leren in welke gebruikersprofielen het beste converteren.
Een belangrijk onderdeel en voordeel van adverteren binnen Facebook is dat het helpt bij het betrokken houden van je huidige fans, terwijl je het aantal volgers gelijktijdig aan het groeien bent.
Je zou jouw Facebook profiel kunnen zien als je tweede website, het is namelijk een extensie van het bedrijf. Net zoals bij je website en offline aanwezigheid, op den duur verliezen sommige klanten interesse in het bedrijf. Deze groep moet zo nu en dan een herinnering of reden krijgen zodat je in de consideration fase blijft.
Zo zou je als het budget het toelaat, een campagne kunnen opzetten specifiek gericht op je huidige volgers en klanten. Dit is dan een actie ter blijk van waardering.
Dit waren acht redenen waarom Facebook een uitstekend kanaal is om in te zetten binnen jouw marketingmix. Met als voornaamste redenen toch wel de mogelijkheden tot targeten en het volledig aanwezig zijn tijdens de customer journey.
Tot slot het dagelijkse gebruik van Facebook lag net iets onder de 60 minuten per dag, maar sinds de uitbraak van het coronavirus is het dagelijks gebruik van alle social media platformen enorm toegenomen. Dit kan dus het juiste moment zijn om social media marketing, en met name Facebook op te nemen binnen jouw strategie.
Voor meer informatie kun je ons blog in de gaten houden, of neem gerust even contact op met ons.