Een klant bezoekt uw website en bekijkt verschillende producten in uw winkel. Maar voltooit de aankoop niet. Er wordt een e-mail verzonden met de artikelen die zijn bekeken of toegevoegd met een herinnering om de artikelen nogmaals te bekijken en/of de aankoop af te ronden.
Aanvullende informatie kan ook worden verzonden. Zoals een adres, openingstijden en een Google Maps locatie van de dichtstbijzijnde fysieke winkel. De klant kan verder worden verleid om het artikel persoonlijk te bekijken. Dezelfde product(en) kunnen ook worden verstuurd naar sociale media (Facebook, Instagram etc.) gericht op het e-mailadres van de klant om de aankoop alsnog te voltooien.
Marketing automation geeft u de mogelijkheid data te verzamelen over het gedrag van uw klanten en prospects op uw website. Op basis van deze data kunt u de interesses en behoeften bepalen van elke individuele bezoeker. Via marketing automation kunt u vervolgens de juiste gepersonaliseerde content versturen naar uw klant of prospect, waar deze verder kan worden verleid tot de aankoop van een product of dienst.
Het verkoopteam weet welke content de bezoeker heeft ontvangen en kunnen hier verder op inspelen. Dit volledig geautomatiseerde proces verhoogt de verkoopkans of het scoren van een deal. Kort samengevat zijn onderstaande marketingwerkzaamheden volledig te automatiseren via marketing automation:
Voordat u begint met het inrichten van een Marketing Automation campagne is het belangrijk om een duidelijke strategie helder te hebben. Bepaal allereerst de verschillende doelen van de campagne. Deze kunnen variëren afhankelijk van de diensten of producten van uw bedrijf.
Wat verwachten uw klanten? Welke informatie kunnen ze ontvangen zonder dat ze erom hoeven te vragen? Het lijkt een beetje ingewikkeld allemaal maar is in feite allemaal mogelijk met marketing automation.
Wie zijn uw klanten?
Er is één ding dat elke doelgroep tegenwoordig gemeen heeft. Ze brengen veel, zo niet het grootste deel van hun tijd online door. Smartphones zijn de centrale hub van hun leven geworden. Ze werken, netwerken, socialiseren en winkelen via een mobiel apparaat. Alles wat ze nodig hebben om toegang te krijgen is daar te vinden en direct beschikbaar. Bovendien hebben consumenten vaak interactie met meerdere schermen tegelijk waarbij ze bijvoorbeeld schakelen tussen mobiel, tv en smartwatch.
In deze nieuwe wereld is het voor bedrijven moeilijker dan ooit om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Hoe kun je met al deze apparaten, platforms en kanalen je klanten tegemoetkomen met de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste plaats?
Stap 1: Schets uw doelen
Begin met het vermelden van uw einddoelen en gewenste resultaten voor deze marketingstrategie. Gebruik uw klantdata om uw website, advertenties of e-mailcampagnes te personaliseren naar de wensen van uw klant. Identificeer en documenteer gewenste doelen om ervoor te zorgen dat uw marketing automatiserings strategie al uw middelen maximaliseert.
Stap 2: Breng de klantreis in kaart
De drie basisstadia van de klant zijn bewustzijn, overweging en beslissing.
Identificeer de verschillende stadia van uw Customer Journey (klantreis), noteer klantervaringen en emoties tijdens elke fase en identificeer hoe uw product kan helpen of problemen kan oplossen.
Stap 3: Definieer uw klantsegmenten
Een volledig klantbeeld (customer view) stelt je in staat klanten op te delen in verschillende doelgroepen met specifieke kenmerken. Elke klantgroep heeft zo zijn eigen gedrag. Als je weet hoe die klantgroepen in elkaar steken kun je op dat gedrag inspelen. Je kunt je marketing boodschappen persoonlijker en gerichter versturen.
Stap 4: Beoordeel uw inhoud
Aangezien goede content een integraal onderdeel is van een succesvolle marketing campagne is een beoordeling van uw bestaande content een noodzakelijke stap. Mogelijk moet u nieuwe inhoud maken als u merkt dat er hiaten zijn tussen wat u hebt en wat u nodig heeft.
Stap 5: Wijs uw berichtinhoud toe aan specifieke segmenten
Wijs vervolgens uw inhoud (waarvan sommige mogelijk nog niet bestaan) toe aan uw verschillende klantsegmenten zodat u de verschillende onderdelen van uw marketing automatiserings strategie kunt zien. Het kan helpen om dit in kaart te brengen met een stroomschema voor een eenvoudigere visualisatie van uw klantreis en wat het meest logisch is om te automatiseren.
Stap 6: Identificeer gebieden voor experimenten en personalisatie
De laatste stap is om vast te stellen waar in uw klantreis u met A/B-testen moet beginnen. Het automatiseren van marketingtaken rond bericht- en klantcontactpunten moet ook worden verfijnd. Experimenteer met verschillende type content en op verschillende tijdsmomenten.
Hoe kunnen we u helpen
Wat u ook nodig heeft op het gebied van marketingautomatisering, mProvement kan u helpen. Of het nu gaat om het maken van een basisstrategie of het volledig uitbesteden van de dagelijkse marketing activiteiten wij staan voor u klaar.
Neem vandaag nog contact op om een gratis adviesgesprek in te plannen en ontdek hoe wij u kunnen helpen uw marketing op een strategische en winstgevende manier te automatiseren.