Elk bedrijf dat gebruik maakt van een website heeft te maken met zoekmachine optimalisatie (SEO – search engine optimization). Het ene bedrijf besteed hier meer aandacht aan dan de ander, maar je bent al bezig met SEO wanneer je de opmaak en indeling van jouw website kiest. SEO is een continue proces waarbij het doel is om hoger te komen in de zoekresultaten.
Je vraagt je misschien af waarom het van belang is om te scoren op lokale zoekopdrachten? Volgens meerdere onderzoeken, en uit eigen ervaringen zien we de trend dat er steeds meer en meer, ondertussen meer dan 45%, gezocht wordt met een lokale intentie. Bij sommige klanten zien wij dat meer dan 40% van de conversies binnenkomt aan de hand van lokaal georiënteerde zoekopdrachten.
In dit artikel zullen er 7 aandachtspunten aan bod komen die jou helpen bij het beter vindbaar maken van jouw website.
Jouw homepage is vaak de plek waar bezoekers voor het eerst binnenkomen op de website, dit is de plek om de bezoeker “welkom” te heten en het gevoel te geven dat diegene op de juiste plek is. Met de homepage probeer je onder andere de volgende SEO doelen te bereiken:
Wanneer iemand op jouw homepage komt, moet diegene in een oogopslag zien wie je als bedrijf bent en wat je doet. Omdat je ook op lokale zoekers richt is het van belang om jouw locatie te vermelden.
Misschien vraag je je af wat meta’s zijn, meta tags zijn kleine stukjes data die iets vertellen over de pagina en deze tags worden verwerkt in de html. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Als je een WordPress website hebt kun je gemakkelijk gebruik maken van de YoastSEO plugin. Maak je gebruik van een ander CMS systeem dan is er vaak ook de mogelijkheid om op een eenvoudige manier meta’s toe te voegen.
Hier een voorbeeld van hoe het er in een CMS uit kan zien:
Vergeet niet om dit proces voor elke pagina uit te voeren, dit geldt ook voor als je een blog hebt (wat vaak wel aan te raden is).
Dit gedeelte is een stuk technischer dan het toevoegen van meta’s, maar het heeft ook veel invloed op jouw vertoningen binnen de zoekresultaten. Dus het is zeker een onderdeel wat de moeite waard is om aan te werken.
Kort gezegd de gestructureerde data opmaak (structured data markup) is de manier hoe jouw website “praat” met de zoekmachine. Door het invoeren kun jij de zoekmachines vertellen wat er op de pagina staat. De zoekmachine begrijpt dan wat er op de pagina staat en zal dit vervolgens ook kunnen gebruiken om op de zoekresultatenpagina al gegevens van jouw bedrijf te tonen.
Google biedt zelf handleidingen om je op weg te helpen, deze is specifiek gericht op lokale bedrijven.
Als je ermee aan de slag gaat raad ik aan om minimaal de volgende gegevens op te nemen:
Als het eenmaal is toegevoegd kun je later altijd jouw gestructureerde data opmaak verder aanvullen met gegevens.
Grote kans dat je dit al eerder hebt gelezen of gehoord, maar ik kom het nog regelmatig tegen dat een website niet geoptimaliseerd is voor mobielgebruik. Terwijl 50% van het verkeer op een website via een mobiel apparaat binnenkomt. Met andere woorden wanneer jouw website niet mobielvriendelijk is zal gemiddeld 50% van de bezoekers een minder aangename tijd hebben en eerder geneigd zijn om de website te verlaten.
Naast het feit dat je het jouw bezoekers een stuk aangenamer maakt, waardoor zij indirect (langer) op je website blijven, wat in principe al een gerechtvaardigde reden is om hieraan te werken. Heeft het een grote impact op jouw positie binnen de zoekresultaten van Google. In 2016 is Google begonnen met de verschuiving naar mobile-first indexing, en nu in 2021 zal het de switch helemaal worden gemaakt van desktop-first naar mobile-first. Dit houdt in dat Google eerst kijkt naar de mobiele versie van jouw website, om vervolgens pas de desktop versie te bekijken voor jouw plaatsing binnen de zoekresultaten.
Dus in het algemeen is er al een noodzaak om te zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is, maar voor lokale zoekopdrachten is dit nog vele malen belangrijker. Uit onderzoek van Google is gebleken dat 84% van alle “in de buurt” zoekopdrachten via een mobiel apparaat gaan. Nog een statistiekje uit het onderzoek:
Deze gegevens spreken eigenlijk voor zichzelf, om jouw (lokale) zichtbaarheid te verhogen binnen de zoekmachines zul je een mobielvriendelijke website nodig hebben.
Puntje 5 gaat hand in hand met het hebben van een mobielvriendelijke website, en in principe zouden ze gegroepeerd kunnen worden onder het kopje “een vriendelijke website”. Maar in dit geval is het de moeite waard om ze los te bespreken, omdat het zeer belangrijke onderdelen zijn van een website.
Want wist jij bijvoorbeeld dat rond de 40% van de internetgebruikers een pagina verlaat als deze binnen 3,5 seconden nog niet geladen is. Dat is bijna de helft van het verkeer wat je alleen al zou verliezen door een website die niet snel laadt. Hiernaast wordt de laadsnelheid van een website/pagina ook meegenomen in de ranking van jouw website.
Bij deze een aantal tips voor een snelle website:
- Zorg dat je bij het uitzoeken van de hosting van jouw website een goede en betrouwbare dienstverlener kiest.
- Zorg dat afbeeldingen en video’s op de website niet te groot zijn. Er zijn meerdere tools beschikbaar voor het optimaliseren van beeldmateriaal.
- Optimaliseer het aantal scripts dat je hebt lopen, zorg ervoor dat je geen onnodige scripts hebt lopen.
- Update het CMS, thema’s en plug-ins.
- Maak gebruik van de PageSpeed Insights tool. Hiermee kun je jouw pagina’s testen en wordt er aangegeven waar jij de grootste winst kan behalen qua laadsnelheid.
Wanneer je met enige regelmaat content plaatst op de website, een blog werkt hier uitstekend voor, zal dit een positief effect hebben op jouw ranking binnen de zoekresultaten. Je voelt de bui misschien al hangen, maar wil je hogerop komen in de lokale zoekresultaten, dan zul je content moeten schrijven die lokaal gericht is.
Dit betekent niet dat je een stuk content moet gaan schrijven waar je constant jouw locatie in vermeld. Probeer dit op een zo natuurlijk en organisch mogelijke manier te doen, dan werkt het namelijk het beste.
Een voorbeeld van de Amsterdamse bierbrouwerij ’t IJ:
Brouwerij ’t IJ heeft een pagina ‘Geschiedenis van de brouwerij’, op deze pagina komen op een hele natuurlijke manier meerdere locatie gerichte woorden terug. Op deze manier kan de zoekmachine de koppeling leggen tussen de brouwerij, de locatie en wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘bier Amsterdam’. En dit resulteert vervolgens in een hoge positionering:
Grote kans dat je jouw NAT (naam, adres en telefoonnummer) gegevens al vermeld op de website, is dit nog niet het geval, dan raad ik aan om dit toch op te nemen op de website. Veelal staan deze gegevens in de footer / onderaan een website.
Je kunt er ook voor kiezen om een aparte pagina voor aan te maken “Contact” of “Vind ons”, zeker als je meerdere vestigingen hebt is dit de manier die ik zou aanraden.
Tot slot zorg ervoor dat deze gegevens overal hetzelfde zijn, dus als je een vermelding hebt binnen Google Mijn Bedrijf zorg er dan voor dat al deze gegevens overeen komen.
SEO in het algemeen is een belangrijk onderdeel van jouw online vindbaarheid. Het lokale aspect van SEO wordt nu ondertussen alleen maar belangrijker vanwege de toename in het aantal lokale zoekopdrachten. Dus als er geen aandacht wordt besteed aan het lokale gedeelte zul je steeds meer business kwijtraken aan concurrenten die dit wel goed oppakken.
Je hoeft geen SEO expert te zijn om een begin te maken, gebruik hiervoor bovenstaande tips. En als je de volgende stap wil maken op het gebied van lokale SEO neem dan gerust contact met ons op.