Het gezegde “no place like home for the holidays” zal dit jaar nog meer van toepassing zijn dan gebruikelijk. Met COVID-19 zullen mensen dit jaar veel minder reizen en de feestelijke stemming meer in eigen huis moeten zoeken. Om deze consumenten te bereiken is het dit jaar van extra belang om tijdig in te spelen op de feestdagen. En ik hoop je hierbij te helpen met een aantal tips voor local search, deze zijn niet alleen inzetbaar voor het aankomende feestseizoen, maar kunnen in het algemeen jouw positie qua lokale marketing verbeteren.
Probeer te achterhalen wat jouw (potentiële) klanten belangrijk vinden, doe dit door bijvoorbeeld een enquête te sturen via de mail naar het huidige klantbestand. Hierbij kunnen de volgende vragen gesteld worden:
Dit zijn een aantal voorbeelden van vragen die gesteld kunnen worden. Probeer de enquête kort en bondig te houden, niet teveel vragen om te voorkomen dat deze niet wordt ingevuld of niet wordt afgemaakt.
Het komt er steeds meer op neer dat het niet genoeg is om alleen ontdekt te worden door de klant, maar steeds meer dat na de ontdekking er een voorkeur voor jouw bedrijf moet worden gecreëerd. Ga maar bij jezelf na, er zullen vast lokale bedrijven zijn die je kent, maar niet jouw voorkeur hebben, terwijl andere lokale bedrijven jouw hebben als vaste klant.
Dit kan de lokale groenteboer zijn, met wie je altijd een goed praatje kan maken, of de eetgelegenheid om de hoek die net dat beetje extra service verleent, maar ook de lokale bakker die zich inzet voor een sociaal belang.
Wat ik hiermee wil meegeven is, probeer het hart te winnen van de klant door te brainstormen over de zaken waar het bedrijf voor staat en dit duidelijk te communiceren naar de klant.
Laat zien wat jouw merk te bieden heeft, toon jouw USP’s en speel in op de twee bovenstaande punten via zoveel mogelijk eigen kanalen:
Een korte toelichting op een aantal van de kanalen, het wordt steeds belangrijker om lokale bedrijfsvermeldingen op orde te hebben. Google Mijn Bedrijf speelt hier een grote rol in, via de vermelding is het mogelijk om zo goed als alle “basis” vragen van de klant te beantwoorden, wanneer de vermelding op de juiste manier wordt bijgewerkt en bijgehouden.
Daarnaast is het van belang om de website up-to-date te houden, deze moet mobile friendly zijn, snel laden, intuïtief zijn in het gebruik en gebruiksvriendelijk om de klanten op de website te houden.
Zorg er verder voor dat je via alle eigen kanalen de correcte informatie verspreid over de locatie, openingstijden, voorwaarden, beleid en eventuele acties. En maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn, voer speciale (feestdagen) openingstijden in per locatie, gebruik Google Posts om korte content te plaatsen, en zorg ervoor dat de USP’s worden getoond op jouw website en sociale media kanalen.
Door het COVID-19 virus is er dit jaar een enorme stijging te zien in de online verkoop van producten. Door deze ontwikkeling te volgen, kan het voor lokale bedrijven ook zeer interessant zijn om functies omtrent e-commerce toe te voegen. Dit kan een groot verschil maken voor de aankomende periode, hierbij kan er zelf een gewenste vorm van levering worden gekozen:
Een toevoeging van e-commerce functies op de website is een van de manieren om jouw producten online zichtbaar te maken, een ander die hierop aansluit is de gratis shopping functie van Google. Sinds dit jaar biedt Google de mogelijkheid om jouw producten gratis te tonen op de Google Shopping pagina’s. Hiervoor is er alleen een productfeed nodig die met een bepaalde regelmaat wordt opgehaald binnen het Google Merchant Center.
Om even te blijven hangen bij Google Shopping, sinds september is er in de Shopping resultaten de filteroptie “beschikbaar in de buurt” toegevoegd. Wat ons alleen maar steeds dichter brengt bij de verandering van zoekmachine naar een bron voor het checken van lokale beschikbaarheid van producten.
Het ouderwets door de winkelstraat lopen en etalages bekijken om vervolgens de winkel binnen te lopen om een product aan te schaffen wordt beetje bij beetje verleden tijd. En dan met name het zogenoemde “window shopping”. Hiervoor in de plaats komt het “display en QR shopping”. Nu denk je misschien bij jezelf wat moet ik mij daar bij voorstellen.
Het nieuwe “window shopping” zal bestaan uit etalages gevuld met displays waarop producten te zien zijn. Bij desbetreffende producten wordt een QR code geplaatst en deze QR code kan gescand worden door langslopende klanten. Bij het scannen van de QR code worden zij doorgestuurd naar de productpagina waar deze gelijk een online bestelling kan plaatsen (en zie punt 4, kan kiezen uit gewenste bezorging).
Dit is ideaal voor wanneer de winkel gesloten is, het druk is in de winkel, de klant op het moment geen tijd heeft om de winkel binnen te gaan. Dus bij een fysieke locatie waar veel voetverkeer is, kan dit een zekere boost geven aan het aantal verkopen.
Nu met het COVID-19 virus zijn veel klanten aan huis gebonden, probeer na te gaan of jouw bedrijf hier op een of andere manier op kan inspelen. Dus kan er een link worden gelegd tussen het bedrijf en bijvoorbeeld decoraties, koken, knutselen, entertainment voor in huis, of iets in deze richting? Als dat het geval is maak hier dan gebruik van en creëer een goodwill bij de klant.
Je kunt hierop inspelen door video’s te maken, te bloggen, Google Mijn Bedrijf posts te plaatsen, op de sociale media kanalen tips te plaatsen, of andere content die je kunt verzinnen om jouw lokale publiek te bereiken.
Een andere manier is om “pakketten” samen te stellen die passen bij jouw bedrijf, denk hierbij aan het bundelen van producten voor:
En last but not least, het belang van reviews en hoe jij als bedrijf daar mee omgaat. Het hebben van reviews kan zowel een zeer positieve als een negatieve invloed hebben op de klant, en het kan de beslissende factor zijn tussen een potentiële klant en een daadwerkelijke klant.
Het is dus van belang om de reviews die over jouw bedrijf worden geschreven in de gaten te houden, en wanneer er kan is voor interactie met de klant deze aan te gaan. Dit gaat beiden kanten op, bij een positieve review kan een korte blijk van waardering al voldoende zijn. Bij een negatieve review gaat het erom dat er spoedig gereageerd wordt met een oplossing, hiermee laat je zien dat je de klant serieus neemt en actief problemen oplost en probeert te voorkomen in de toekomst.
Daarnaast kunnen reviews een bron van ideeën zijn en extra inzichten geven in de behoeften van de klant. Dus het is zonde om hier geen gebruik van te maken.
Ik hoop dat bovenstaande tips je een stapje verder helpen bij het bereiken van jouw klanten gedurende de feestdagen, en in het vervolg. Als er vragen zijn of er hulp nodig is bij het uitvoeren neem dan gerust contact met ons op.
Voor local search en eventuele ander gerelateerde vragen:
Neem contact op