Naast alle "standaard" mogelijkheden binnen Google Mijn Bedrijf die jij kan inzetten voor het informeren en op de hoogte brengen van jouw klanten, heeft Google ook verschillende attributen en mogelijkheden toegevoegd die specifiek inspelen op het COVID-19 virus.
Elke individuele update is niet per se geschikt voor elke branche, maar bijvoorbeeld het toevoegen van de mogelijkheid om een COVID-19 update post te plaatsen is voor iedereen toepasbaar en kan zeer zinvol zijn.
Hieronder een inzicht in de updates van Google Mijn Bedrijf, te beginnen met de nieuwste update die vooral gericht is op eetgelegenheden, detailhandel en dienstverleners.
Gezondheid en veiligheid attributen
Sinds de uitbraak van het COVID-19 virus en de voorzorgsmaatregelen van de overheid heerst er bij de consument enige verwarring met betrekking tot het bezoeken van fysieke locaties. Dit geldt met name voor winkeliers en (zakelijke) dienstverlening. Hierbij ontstaan er vragen zoals: “hoe zit het met de openingstijden?”, “moet ik een mondkapje op?”, “welke maatregelen worden er getroffen binnen de locatie?”.
Google Mijn Bedrijf helpt de ondernemer een handje bij het verduidelijken van specifieke gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Sinds begin september biedt Google jou namelijk de mogelijkheid om binnen jouw vermelding de attributen gezondheid en veiligheid te updaten. Zie onderstaande screenshot voor de opties die geactiveerd kunnen worden:
Deze attributen zijn te vinden op de volgende manier: log in bij jouw Google Mijn Bedrijf vermelding, aan de linkerkant is het menu, klik hier op 'Informatie', vervolgens staat het enigszins onderaan de pagina onder het kopje 'Gezondheid en veiligheid'.
Door het updaten/toevoegen van de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen binnen jouw GMB vermelding zorg jij voor duidelijkheid bij de klant. Dit kan voor een klant net het verschil zijn tussen jouw winkel bezoeken of die van een ander.
Attributen gericht op de online dienstverlening
Voor bedrijven met een fysieke vestiging die nu genoodzaakt zijn om (in verband met COVID-19) over te stappen naar online dienstverlening, heeft Google kenmerken binnen GMB toegevoegd.
Voor alle bedrijven die al actief waren in de online dienstverlening is het ook van belang om deze attributen toe te voegen.
De kenmerken zijn gericht op de volgende type diensten:
Hierbij moet er rekening worden gehouden dat online afspraken via live video als een online service worden beschouwd, maar wanneer dit persoonlijke afspraken zijn die online worden geboekt, waarbij de klant fysiek langs moet komen, dan wordt het niet beschouwd als een online service.
Bij de vermelding van jouw bedrijf komt dan een vinkje te staan met de online dienst, zie een voorbeeld hieronder:
Deze attributen zijn wederom te vinden en toe te voegen via de pagina 'Informatie'.
Door het toevoegen van deze kenmerken attendeer jij de klant erop dat het nu ook mogelijk is om online een les te volgen, of online een consult te krijgen.
Attributen gericht op eetgelegenheden
Veel van de eetgelegenheden zijn gedurende de pandemie (uit noodzaak) overgestapt op mogelijkheden om alsnog de klant te bedienen. Binnen Google Mijn Bedrijf is er de mogelijkheid om dit aan te geven in de volgende kenmerken:
In de praktijk ziet dit er als volgt uit:
Ook deze attributen zijn te vinden en toe te voegen op de pagina "Informatie".
Google mijn Bedrijf biedt bedrijven dus de mogelijkheid belangrijke informatie omtrent hun business te communiceren. Naast het informeren van (potentiële) klanten, speelt het invullen van de juiste informatie, en het up-to-date houden van deze informatie, een essentiële rol bij de ranking van jouw bedrijf binnen Google. Wil jij beginnen met het optimaliseren van je Google mijn Bedrijf pagina? Bekijk dan onze Google mijn Bedrijf handleiding waarin wij stapsgewijs de functies en mogelijkheden van GMB behandelen. Haal gratis en éénvoudig meer uit jouw business.
Wil jij het meeste halen uit jouw Google Mijn Bedrijf?
Download dan onze whitepaper 'Introductie tot Google Mijn Bedrijf'
Download hier!