In deel 1 zijn de basisfactoren aan bod gekomen, dit zijn de punten die ingezet/gebruikt moeten worden om überhaupt mee te kunnen ranken binnen de resultaten. In dit artikel zal er verder worden ingegaan op hoe jij nog hoger in de rankings kan komen, en getoond kan worden in de Local Pack van Google.
Dus als de basis op orde is kunnen we verder met Local SEO en duiken we meer de diepte in, de volgende factoren zullen je verder helpen dan het niveau ‘goed genoeg’. Ik moet erbij vermelden dat het hier niet alleen om ‘quick fixes’ gaat.
1. Structured data opmaak
Door het opmaken van data / web elementen help jij Google de pagina beter begrijpen, want wanneer de gegevens op een gestructureerde manier worden vermeld aan de robots van Google dan kan Google jouw pagina’s / gegevens op een betere manier tonen binnen de zoekresultaten.
Een voorbeeld van Google:
Dit zou jij dus ook kunnen doen voor gegevens zoals:
2. CTR van zoekresultaten
Dit zal geen verassing zijn, maar als jouw website al goed presteert binnen de “normale” organische zoekresultaten, dan zal dit ook het geval zijn voor lokale organische zoekresultaten.
Leg hierbij dan de focus op het schrijven van meta titels en beschrijvingen die logisch zijn voor de zoekers, zodat deze vinden wat zij verwachten wanneer zij op de website komen.
3. Gelokaliseerde content
Probeer consistent / met enige regelmaat content te plaatsen waarbij jouw belangrijkste zoekwoorden en locatie organisch naar voren in komen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een post te plaatsen over een lokaal evenement, of een actie die je als bedrijf hebt opgezet.
De content moet in ieder geval bij jouw merk/bedrijf passen, of inspelen op een algemeen evenement. Bijvoorbeeld als winkelier kun je content plaatsen over dat kinderen hun schoen kunnen zetten in de winkel voor Sinterklaas, dan speelt de content in op een algemeen evenement, maar komt jouw locatie terug in de content. Of stel dat je een lokale sportwinkel bent, dan kan er content worden geschreven over het nieuwe sportveldje wat is aangelegd in de buurt.
4. Zoekwoordoptimalisatie op de pagina
Dit ligt in lijn met het vorige punt, maar houd rekening met de teksten en het woordgebruik op de pagina’s. Optimaliseer jouw (content)pagina’s niet alleen voor “normaal” SEO, maar ook voor local SEO.
Stel je bent een bloemist, optimaliseer de pagina dan niet alleen voor termen zoals “bloemen kopen”, “mooi boeket”, “bloemstukken bestellen”. Maar combineer deze zoektermen met jouw locatie.
5. Titel en meta beschrijvingen
Bovenstaande punt geldt ook voor de titels en meta beschrijvingen, probeer waar het kan de belangrijkste termen en locatie hierin op te nemen.
6. Inbound links
Inbound links, ook wel backlinks genoemd, zijn links naar jouw website maar dan op andere websites. Dus potentiële klanten komen via andere websites op jouw website. Omdat je niet heel gemakkelijk een heleboel inbound links kunt creëren is het voor zoekmachines een belangrijke factor. Er zijn meerdere mogelijkheden om inbound links te verdienen / creëren, hierbij een aantal:
Er zijn twee speerpunten bij inbound links die een grote invloed hebben namelijk:
7. Domein autoriteit van jouw website
Het is bij factor 6 al even ter sprake gekomen, de autoriteit van een website, in dit geval jouw website. De autoriteit van een website is een waarde gecreëerd op basis van hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is. Er wordt gekeken naar de waarschijnlijkheid dat jouw website gerankt wordt binnen de zoekmachine. Des te hoger jouw website scoort qua domein autoriteit des te hoger de kans is dat jouw website goed gerankt wordt binnen de zoekresultaten.
Er worden meerdere factoren gebruikt voor het berekenen van jouw domein autoriteit, enkele hiervan zijn:
Wanneer jouw domein autoriteit lager ligt dan gewenst, is deze te verbeteren door het uitvoeren van punt 6, oftewel linkbuilding. Dus het verkrijgen van kwalitatieve inbound links. Daarnaast kan het ook geen kwaad om bijvoorbeeld te kijken bij andere lokale concurrenten die op dezelfde zoekwoorden opereren als jouw bedrijf. En kijk wat zij eventueel beter doen waardoor zij hoger ranken in de resultaten.
Na het lezen van deel 1 & 2 hoop ik dat jij een beter beeld hebt bij welke factoren allemaal van belang zijn bij local SEO, en deze opsomming was ook nog maar een gedeelte van de totale factoren die invloed hebben op jouw lokale organische ranking.
Als ik je mag achterlaten met twee belangrijke ‘take aways’
Local SEO
Al met al hoop ik jou een stapje dichter bij de Google Local Pack te krijgen, als je er niet uitkomt of nog andere vragen hebt neem gerust contact met ons op.
Neem contact op